Je zou het gezien het aantal leegstaande winkelpanden niet zeggen, maar voor internationaal georiënteerde winkelketens is Nederland nog altijd een aantrekkelijk land.

De kans dat je een winkelketen succesvol in de markt zet, is het grootst in Hong Kong, Singapore of de Verenigde Staten, maar vergeleken met andere Europese landen scoort Nederland niet slecht. Alleen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de omstandigheden gunstiger.

Dat blijkt uit de Retail Operations Index van advies- en ingenieursbureau Arcadis. Arcadis kijkt bij het samenstellen van de index naar een vijftal factoren die het succes van een retailketen bepalen.

Het gaat dan om de fysieke infrastructuur (wegen, openbaar vervoer, etc.), zakelijke infrastructuur (beschikbaarheid leveranciers, regels rond investeringen, banksysteem, etc.), vraag, de algemene economische situatie en het algehele businessklimaat (aanwezigheid corruptie, bureaucratie, arbeidsmarktregels, etc.).

Nederland: goede omgeving, weinig vraag

Nederland is volgens de onderzoekers met een negende plaats een prima plek om succesvol een winkelketen uit te baten. In feite had ons land nog veel hoger op de ranking gestaan als het economische klimaat niet zo beroerd was geweest. Met andere woorden: alle voorwaarden zijn in Nederland aanwezig, nu de klanten nog.

(klik voor uitvergroting, bron: Arcadis)

retailkaart

De allerbeste plek ter wereld is Hong Kong. Daar vormen alleen de peperdure grond- en vastgoedprijzen een belemmering succesvol te zijn. In Europa is het Verenigd Koninkrijk de beste plek.

Griekenland staat op de ranglijst nummer 37, de laagste plek van een Europees land, maar internationaal gezien niet eens zo slecht. En net als in Nederland is het de vraaguitval van de kant van de consument de grootste bedreiging

De top 10:

1. Hong Kong

2. Singapore

3. Verenigde Staten

4. Japana

5. Verenigd Koninkrijk

6. Canada

7. Duitsland

8. Verenigde Arabische Emiraten (Dubai e.a.)

9. Nederland

10. Zweden

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl